تبلیغات

http://servermizban.ir/gifgitisms.gif

http://servermizban.ir/gifgitisms.gif 

http://servermizban.ir/gifgitisms.gif

http://servermizban.ir/gifgitisms.gif

http://servermizban.ir/gifgitisms.gif

http://servermizban.ir/gifgitisms.gif

.
دوشنبه 29 آبان 1396.
تاریخ شمسی :
الإثنين 2 ربيع أول 1439.
تاریخ قمری :
Nov 20 2017.
تاریخ میلادی :

آب و هوا

عضویت در تلگرام

اوقات شرعی

ثبت نام / ورود کاربران

تبلیغات

 

 

 

 

 

گفتگوی باران کویر با خانم زهرا سرشار؛ مدیر موسسه پیش دبستانی طلوع اندیشه

گفتگوی باران کویر با خانم زهرا سرشار؛
 مدیر موسسه پیش دبستانی طلوع اندیشه:باید به دنبال رشد خلاقیت کودک بوشد با سلام خدمت حضرتعالی، بفرمایید که از چه سالی این موسسه پیش دبستانی تاسیس شد و مختصراً توضیحی در خصوص کارویژه این مرکز آموزشی شرح دهید.
با سلام خدمت شما و همه خوانندگان فرهیخته نشریه باران کویر. پیش دبستانی طلوع اندیشه که در واقع درآستانه هفتمین سال فعالیت خودش هست با انگیزه و این هدف تاسیس شد که بتواند به پربار شدن آموزشهای پیش از دبستان در شهر گناباد کمک کند.
در ابتدای تاسیس ما دو هدف اصلی را مدنظر قرار داده بودیم. اول اینکه در بعد سخت افزاری بتوانیم پیش دبستانی تاسیس کنیم که دارای فضای مناسب و زیبا و با امکانات آموزشی خوب و حتی برتر از معدل امکانات موجود در پیش دبستانهای شهرستان باشد و دوم اینکه در بعد محتوا و استفاده از مربیان با تجربه از حداکثر توان شهرستان و حتی محتوای برتر آموزشی موجود در شهرهای بزرگ بهره برداری کنیم.
در این راستا سعی وافری انجام شد که از نیروهای متخصص شهرستان چه در زمینه هنری و آموزشی و چه در زمینه روانشناسی استفاده شود.
حداکثر تلاش ما این بوده که حفره های خالی موجود در زمینه آموزش پیش از دبستان که هم اکنون به تدریج در نظام آموزش و پرورش درحال پر شدن است را تکمیل نماییم.
در زمینه فعالیت های این مرکز برایمان بگویید. در واقع تفاوتهای مرکز شما با سایر مراکز مشابه در چیست؟
ببینید شاید در خیلی از بحث های فرهنگی که حول مشکلات فرهنگی در رسانه های کشور و یا در میان محافل علمی و دانشگاهی انجام می شود دیده یا شنیده باشید که نهایتا کارشناسان فرهنگی علاج بسیاری از دردها و مشکلات فرهنگی در کشور را فرهنگ سازی و یا آموزش هدفمند و با برنامه در نظام آموزشی و به خصوص آموزش در دوران پیش از دبستان و تداوم آن در دوره دبستان می دانند و تقریبا تمامی کارشناسان فرهنگی اعتقاد دارند جز با آموزش از مقطع پیش از دبستان و تداوم آن در مقاطع بالاتر قابل حل نخواهد بود.واقعیت هم همین است. نظام آموزشی تاثیر به سزایی در رشد و پیشرفت فرد و جامعه دارد. بالاخره با احتساب دوره پیش از دبستان عموما یک فرد 14 سال در نظام آموزشی کشورش تحصیل می کند و شما در این 14 سال فرصت دارید او را به رشد و پیشرفتی که مد نظر دارید برسانید.
رویکرد و نگرش غلط به کودک منجر می شود که والدین و مربیان، تنها افرادی را موفق بدانند که بتوانند نمره های خوب بگیرند و محفوظات مناسبی داشته و در نهایت بتوانند کنکور قبول شده و مدرک خود را جهت استفاده های مادی مورد استفاده قرار دهند. در حالی که رویکرد صحیح به کودک، هر انسانی را واجد استعدادی میداند که می بایست شکوفا شود و هر انسانی را خلاق می داند که باید آن خلاقیت شکوفا شود و پرورش یابد. در واقع هنر اصلی یک نظام آموزشی پیشرو، شناختن روحیات و استعدادهای افراد و پرورش صحیح آن است.
ما با مد نظر قرار دادن این نگرش آموزشی، سعی کرده ایم که نمونه ای هرچند کوچک باشیم از این روشهای نوین و مترقی آموزشی. قطعا نیل به این هدف نیازمند فراهم شدن امکانات و وسایل کمک آموزشی و محتوای مناسب و آموزش نیروها است که در هر سه زمینه سعی زیادی شده است. ما در پیش دبستانی طلوع اندیشه حداکثر سعی و تلاش خود را مصروف این مساله کرده ایم که فضایی برای کودک ایجاد شود که در محیطهای بازی و کلاسهای مختلف آموزشی و در معرض اموزشها و بازی ها و فعالیت های متنوع گروهی و آموزشی قرار گیرد. در این محیطهای متنوع در واقع با به چند هدف متنوع دست خواهیم یافت. اول اینکه توانایی کودک برای اجتماعی شدن و پیدا کردن نقش خود در بین همسالان سنجیده و در عین حال تقویت می شود دوم اینکه استعدادهای کودک در محیطهای مختلف بازی و آموزشی برای مربیان و کودک بهتر شناخته خواهد شد.
در این راستا یکی از ابزارهایی که ما نگاه ویژه ای به آن داشته ایم و کارشناسان روانشناسی و آموزشی اهمیت زیادی برای آن قائل هستند استفاده از ابزار هنر برای نیل به اهداف آموزشی خصوصا در مقطع پیش از دبستان است.
به همین دلیل شما در برنامه های ما استفاده از ابزارها و فعالیت های هنری را بسیار پررنگ می بینید. کلاس سفال یکی از ابزارهای مهم ما برای رسیدن به این هدف است. بازی با گل، شکل دادن گل، خلق آثار سفالی با آزاد گذاشتن کودک و بدون جهت دادن فکری به او، و در نهایت کار با دستگاه سفالگری مهارتهای متنوعی را از مهارتهای بدنی و تقویت ماهیچه های کودک تا تقویت فکر و ذهن و خلاقیت را در او پرورش می دهد. مرکز پیش دبستانی طلوع اندیشه به عنوان تنها مرکز پیش دبستانی سطح شهر که دارای چرخ سفالگری می باشد، این تمرینات را با امکانات ویژه آموزش می دهد.
علاوه بر اهداف آموزشی فوق و پرورش مهارتهای هنری و خلاقیت از طریق آموزش سفال، نکته دیگری که برای ما حائز اهمیت بود، آشنایی کودکان با میراث ارزشمند گذشتگان خود در شهر گناباد و علاقمند شدن آنان به حفظ این میراث بوده است. این مهم میسر نشد جز با کمک اداره محترم میراث فرهنگی شهرستان که همینجا لازم میدانم از لطف جناب آقای نوروزی ریاست محترم اداره میراث فرهنگی شهرستان و استاد ترابی (یکی از اساتید برجسته سفال گناباد) کمال تشکر و قدردانی را داشته باشم.
همچنین در این راستا بازدید از مجموعه مدرسه نجومیه و مسجد جامع شهر از جمله بازدید های ثابت و سالانه این مرکز برای آشنایی کودک با میراث فرهنگی گناباد بوده است.
یکی دیگر از فضاهایی که برای کودک در این مرکز مهیا شده است، بازی در دو فضای مختلف استخر شن و استخر توپ است که هر دو فضا تاثیر زیادی بر تخلیه انرژی کودک، اجتماعی شدن او و یادگیری رفتارهای اجتماعی صحیح و همچنین رشد خلاقیت کودک خواهد داشت.
آموزش و بازی در کارگاه رباتیک یکی دیگر از فعالیت هایی دیگر کودک در این مرکز است که هدف ازآن نیز رشد مهارتهای حرکتی، رشد ماهیچه های کوچک و بزرگ دست، تقویت حس کنجکاوی، توسعه ذهن و دقت کودک و افزایش شور و هیجان و اعتماد به نفس از ساخت یک شی متحرک است.
علاوه بر اینکه سعی شده است تمامی فعالیت های آموزشی این مرکز بر اساس رشد خلاقیت و قوه تفکر و اندیشه ورزی و تقویت حس کنجکاوی کودک استوار باشد در عین حال ما کلاسهای خاصی برای پرورش خلاقیت کودک نیز داریم که در آنها به طور خاص تکنیک های پرورش خلاقیت تمرین می شود.
نکته مهم دیگری که این مرکز در فعالیت های خود گنجانده است پرورش مهارتهای کلامی و مهارتهای اجتماعی کودک بوده است. در واقع رشد مهارتهای مختلف و همچنین یافتن و رفع اختلالات رفتاری کودک و کمک به والدین در بهبود آن یکی از اهداف اصلی این مرکز است.
یکی از نکات مهمی که در آموزشهای پیش از دبستان باید به آن توجه ویژه ای داشت این است که کودک را در این سن نمی توان مجبور به کاری کرد. مجبور نمودن کودک به انجام کارها یا آموزش و یا رعایت برخی اخلاقی که مد نظر ماست خود باعث ایجاد اختلالات رفتاری و اضطراب در کودک خواهد شد لذا آزاد گذاشتن کودک در محیط آموزشی یکی از مهم ترین مسائلی است که مربیان در محیط این مرکز باید رعایت نمایند.
جلوی کلامتان یک صحنه ای را من بار ها به آن برخورد کرده ام و آن این بوده که بعضا مشاهده می کنیم که برخی از والدین به مربیان یا مدیریت یک مجموعه مراجعه میکنند و به طور خاص درخواست میکنند که با کودکشان بیشتر کار شود و اشعار یا سوره های قرآن فراتر از توانمندی های او آموزش داده شود، شما اینگونه آموزش ها را تایید می کنید؟
ببینید این مساله بیشتر از آنکه تاثیر مثبت در ذهن و حافظه فرد داشته باشد تاثیر منفی بر او خواهد گذاشت فلذا ما سعی نموده ایم در عین حالی که حفظ شعر و سوره را یکی از مسائل مهم در رشد حافظه کودک می دانیم، ولی به دلیل تفاوت ها و توانمندی های مختلف کودکان در زمینه حفظ؛ و به جای فشار بر کودک به حفظ شعر یا سوره ها؛ بیشتر با بازی های گروهی، سرودهای جمعی و قصه گویی و نمایش های هدفمند، کودک را با مفاهیم اخلاقی و دینی و معنوی اسلامی آشنا نماییم. مفاهیم قرآنی و دینی همچون احترام به بزرگترها و والدین، راستگویی، شجاعت، رعایت حقوق دیگران، ایثار، دوست داشتن خانواده، شکرگزاری نعمتهای الهی، آشنایی با ائمه اطهار و مفاهیم معنوی و دینی دیگر.
فرمودید یک فرد 14 سال زیر نظر نظام آموزشی کشور و با سیاستهای فرهنگی و آموزشی وزارت آموزش و پرورش تحصیل می کند و باید در طی این سالها به خوبی به رشد و بالندگی که استعدادش را دارد برسد. آیا نقش والدین و دیگر نهادهای فرهنگی جامعه را در این بین کمرنگ میبینید؟
به نکته بسیار مهمی اشاره فرمودید. برنامه ریزی آموزشی و مسائل تربیتی به هیچ وجه یک مساله ساده و یک بعدی نیست که تنها با تلاش یک مرکز آموزشی یا چند مربی و مدیر میسر شود. ما در بستر این جامعه در حال فعالیت آموزشی و فرهنگی هستیم و طبعا از روحیات و اخلاق و پایگاه اجتاعی و نحوه رفتار والدین و جامعه تاثیر می پذیریم. دقت بفرمایید که در نظر گرفتن روحیات، اخلاق و سلایق تعداد زیادی از والدین و جوابگویی به توقعات رو به گسترش والدین کاری سخت و طاقت فرساست.
یکی از مسائل مهمی که ناشی از تغییر شرایط زندگی و شرایط اجتماعی است و حتما همکاران ما در دیگران مراکز آموزشی نیز آن را تایید می نمایند، درگیری و اشتغال پدر و مادر در فعالیت های کاری است. هنگامی که پدر و مادر هردو شاغل هستند و بعضا حتی دو شغل دارند، وقت کمتری را برای کودک خود می توانند اختصاص دهند که این مساله موجب بروز مشکلات عاطفی در کودک می شود. از طرف دیگر والدین توقع دارند که بخش زیادی از وظایف مادرانه و پدرانه در محیطهای آموزشی محقق شود که تصوری نادرست است و هیچ گاه جای مهر مادرانه و قاطعیت پدرانه را هیچ مربی و مرکز آموزشی نمیتواند پر نماید.
از سوی دیگر برخی والدین توقع بسیار کمی از یک مرکز پیش دبستانی دارند. آنها سطح توقع خود را در حد نگهداری کودک پایین آورده اند و صرف اینکه کودکشان در طی روز در یک مرکز پیش دبستانی یا مهد کودک نگهداری شود و بازی کند برای آنها کافی است.در همین راستا این مرکز در طی سال جلسات مشاوره با حضور والدین و به منظور تحول دانش والدین از مسائل مرتبط با تربیت کودک خود برگزار می نماید و حتی در سال قبل با دعوت از سرکار خانم نیلچی زاده از تهران که کارشناس تربیتی و مذهبی صدا و سیما هستند طی همایش کودکان آفتاب به تبیین مسائل تربیت دینی کودکان پرداختیم که به خوبی مورد استقبال والدین گرامی قرار گرفت. ما آمادگی داریم در این راستا و در صورت کمک و همکاری ادارات ذیربط از جمله اداره محترم آموزش و پرورش گناباد، از متخصصان روانشناسی و کارشناسان تربیتی دیگری نیز دعوت به عمل آوریم.
در مورد نقش والدین فرمودید. به نظرتان نهادهای سیاستگذاری و حاکمیتی چه نقشی می توانند در ارتقای آموزش در این مقطع داشته باشند.
قطعا تاکید بر نقش والدین به معنی کمرنگ بودن نقش نهادهای سیاستگذار فرهنگی و آموزشی و وزارت آموزش و پرورش نیست. نقش اصلی را در ارتقا نظام آموزشی ما سیاستهای وزارت آموزش و پرورش دارد. حتی ارتقا توقعات والدین از یک مرکز آموزشی پیش از دبستان و منطقی شدن توقعات آنها نیز یک مساله مهم است که خود نیاز به کار فرهنگی و آموزشی دارد.
وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر می تواند با پررنگ کردن نظارت های کیفی خود بر این مراکز و همچنین تقویت حمایت خود از این مراکز از لحاظ محتوایی، مالی و حقوقی، به افزایش کیفیت در مراکز پیش دبستانی کمک نماید.
یکی از مشکلات دوره پیش از دبستان در عنوان خود این دوره هم وجود دارد. در واقع وزارت آموز و پرورش این دوره را یک دوره رسمی غیر اجباری می داند. یعنی نظارت های خود را که بسیار لازم و ضروری هم هست بر این مراکز مانند مقاطع دیگر تحصیلی اعمال می نماید ولی این دوره را اجباری نمی داند. این مساله موجب بروز مشکلاتی برای مربی و مدیران دبستانها شده و آنها با کودکانی با اختلاف بسیار زیاد در توانایی های پیش از دبستان مواجه می شوند. بعضی کودکان دو یا چند سال دوره های پیش از دبستان یا مهد را طی کرده اند و برخی دیگر بنا به تشخیص والدین خود به این مراکز نرفته اند. که این مساله موجب بروز مشکل برای مربیان و خود کودک در کلاس اول دبستان می شود. لذا به نظر می آید چاره کار اجباری شدن این دوره و نگاه جدی آموزش و پرورش به این دوره و حمایت جدی محتوایی و مالی از این مراکز باشد.
در پایان اگر نکته دیگری در تکمیل صحبتهایتان دارید بفرمایید
یکی از مسایلی که فکر میکنم خلا آن درگناباد احساس می شود و فکر میکنم برای تحول در مراکز آموزش پیش دبستان در شهرستان لازم و ضروری است ایجاد انجمن صنفی مدارس غیر انتفاعی و یا تشکلی است که بتواند مدیران و فعالین این حوزه را دور هم جمع کند و حداقل بتواند به تبادل فکر و تجربیات و همفکری در میان مراکز غیر انتفاعی و هم افزایی آنها کمک نماید که این مرکز آمادگی خود را برای ایجاد این انجمن دارد.

نظر خود را اضافه کنید.

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 10 حرف باشد
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد