تبلیغات

http://servermizban.ir/gifgitisms.gif

http://servermizban.ir/gifgitisms.gif 

http://servermizban.ir/gifgitisms.gif

http://servermizban.ir/gifgitisms.gif

http://servermizban.ir/gifgitisms.gif

http://servermizban.ir/gifgitisms.gif

.
پنجشنبه 29 تير 1396.
تاریخ شمسی :
الخميس 26 شوال 1438.
تاریخ قمری :
Jul 20 2017.
تاریخ میلادی :

آب و هوا

عضویت در تلگرام

اوقات شرعی

ثبت نام / ورود کاربران

تبلیغات

 

 

 

 

 

نقش بهلول در قيام عليه کشف حجاب رضاخاني

جهت تبيين نقش شيخ محمدتقي بهلول گنابادي در ماجراي قيام عليه کشف حجاب، لازم است ابتدائا به زواياي کمتر گفته شده ي کشف حجاب پرداخته شود تا روشن شود

چرا مبارزه و قيام عليه اين حرکت رضاخان که به نام تمدن و تجدد و مبارزه با کهنه پرستي شکل گرفته بود، ضرورتي اجتناب ناپذير به نظر مي رسيد:
ريشه دار بودن اعتقادات مذهبي در ايران و نفوذ و اعتبار روحانيت در ميان اقشار مختلف مردم، رضاخان را که در تلاش براي کسب قدرت و تغيير سلطنت بود، بر آن داشت تا سياست حمايت از مذهب و تظاهر به دينداري را قبل از سلطنت برگزيند. اما، او پس از به قدرت رسيدن، از اين سياست دست کشيد تا مبادا تجربه ي نهضت تنباکو، نهضت مشروطيت و ... تکرار شود و روحيه انقلابي مردم مسلمان به رهبري روحانيت شيعه، قيامي از اين دست را سبب شود.
به علاوه از آن جا که رضاخان مامور زمينه سازي نفوذ و سلطه انگلستان در ايران بود و خوب دريافته بود که مهمترين مانع سلطه غرب در هر کشوري، فرهنگ آن کشور است.يعني تا هنگامي که يک ملت از تمدن و فرهنگ غربي الهام نگيرد و زندگي، لباس، معاشرت و معيشت آن ها در غالب روش ها و راهکارهاي غربي قرار نگيرد، غرب بر آن ها مسلط نمي شود. پس فرهنگ به عنوان مانع بسيار محکم بر سر راه سلطه غرب و رضاخان که عامل نفوذي انگلستان به شمار مي رفت، قرار داشت.
از طرف ديگر فرهنگ ملت ايران، فرهنگي ريشه اي و ايدئولوژيک بود و ريشه در اعتقاد مردم داشت و به عنوان دين مردم مطرح مي شد. لذا براندازي اين فرهنگ که در اصل با عمق جان مردم و با خميرمايه ي وجودي آنان آميخته شده بود، کار ساده اي نبود، لذا رضاخان سعي کرد براي براندازي چنين فرهنگي، آن ايدئولوژي و آن دين عميق را از مردم بگيرد و سياست اندلسي کردن ايران را در پيش گرفت.( حربه اي قديمي که امروز هم دشمنان اسلام و انقلاب اسلامي در پيش گرفته اند تا جوانان را نسبت به مسائل ديني بي تفاوت کنند و از طريق اين تهاجم فرهنگي، جامعه ي اسلامي را دچار ضعف کرده و بر آن دوباره مسلط شوند.)
لذا در سال 1307 ه.ش. يعني 3 سال پس از به قدرت رسيدن رضاشاه، قانون لباس متحدالشکل به تصويب رسيد که بر اساس آن، کليه اتباع ايران مکلف به پوشيدن لباس متحدالشکل -کلاه پهلوي و نيم تنه ي بافته شده در ايران- شدند و تنها شماري از روحانيون که اجازه داشتند، از اين قانون مستثني بودند. زنان نيز به کشف حجاب و اتحاد شکل به سبک اروپائي اجبار شدند و پس از آن در سال 1313 ه.ش. محدوديت هاي جديدي نيز براي روحانيون وضع شد.
در طول اين سال ها روحانيت شيعه اذيت و اهانت بسياري را متحمل گرديدند. آن ها را ملبس به کلانتري مي بردند و بدون عبا و عمامه بيرون مي کردند. گروهي از آنان از ترس توهين و آزار ماموران، لباس روحانيت را از تن بيرون آوردند و عده اي نيز خانه نشين شدند. در اين بين مي توان از مرحوم حاج شيخ غلامرضا نصيري (ره) نام برد که در تحصن نسبت به کشف حجاب رضاخاني، 7 سال خانه نشين شدند.
در سال 1314 ه.ش. آيت ا... العظمي حاج آقا حسين قمي از مراجع عاليقدر شيعه که در شهر مقدس مشهد مي زيست، بر ضد اين حرکت مستبدانه ي رضاخان قيام نمود و راهي تهران شد. اما، محل اقامت وي در تهران، سريعا توسط ماموران محاصره و ايشان عملا زنداني شدند.
وقتي بهلول از ماجرا مطلع شد، به عنوان اعتراض، مردم را در مسجد گوهرشاد گرد آورد و خواستار آزادي آيت ا... قمي در تهران شد.
قيام مسجد گوهرشاد در اعتراض به کشف حجاب رضاخاني و در حمايت از آيت ا... قمي به رهبري حاج شيخ محمد تقي بهلول، به کشته و مجروح شدن جمع کثيري از مردم منجر شد. اجساد مطهر اين شهدا را به همراه زخمي ها در گودالي بزرگ دفن کردند تا سندي باشد بر جنايات رضاشاه پهلوي و آيندگان رضاشاه قلدر سفاک بي رحم خشن مالدوست را بهتر بشناسند.

نظر خود را اضافه کنید.

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 10 حرف باشد
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد